Somnul: Fara el, slabesti chinuitor de greu

Home » Sanatate » Generalitati » Somnul: Fara el, slabesti chinuitor de greu
Decrease Font Size Increase Font Size Marime text Tipareste pagina

Probabil toata lumea cunoaste beneficiile unui somn de calitatea si lungimea ideale pentru starea de spirit, capacitatea de concentrare si energia de pe parcursul zilei urmatoare. In ultimele decenii, s-a dovedit stiintific si un alt efect al somnului – influenteaza foarte mult cresterea sau scaderea in greutate.

Pe scurt, daca nu dormim suficient vom creste in greutate, in timp ce daca o vom face, vom scadea. Unele studii au descoperit chiar diferente uluitoare intre cate kilograme depunem daca pierdem somn – cei care dorm mai putin de 7.5 ore pe noapte iau cu pana la 40% in greutate comparativ cu cei care dorm 9 ore pe noapte, o diferenta uriasa!

somn

Care e mecanismul? De ce ne ingrasam daca somnul nostru nu e suficient? E vorba de hormoni. Mai precis, de 2 hormoni produsi in mod natural de corpul uman, grelina si peptina.

Grelina este hormonul care ii cere organismului sa inceapa sa manance. E simplu – cand ne efoame, inseamna ca grelina a declansat procesul in organism. Daca dormim putin, organismul incepe sa produca mai multa grelina.

In schimb, peptina e hormonul care ne spune sa ne oprim din mancat. In cazul in care dormim suficient, corpul produce mai multa peptina, adica ne va cere sa mancam mai putin.

Iata, asadar, doua efecte ale lipsei de odihna: mancam mai mult, ne oprim mai greu din mancat. In plus, vom avea pofta sa mancam tocmai alimentele cu efecte rapide, adica cele mai daunatoare pentru sanatate si silueta – dulciurile, chipsurile, covrigeii, alimentele de fast-food si asa mai departe.

La asta putem adauga si un “efect secundar”, care nu tine neaparat de hormoni – daca dormim, ne vom simti mai obositi si nu vom avea chef sa facem sport, ceea ce inseamna inca o ocazie de a pierde calorii. Urmatoarea veste e si mai rea – chiar daca facem sport si nu dormim, efectul miscarii va fi mai slab asupra corpului decat ar fi pentru o persoana care doarme suficient si face exact acelasi antrenament, ba chiar unul mai putin solicitant.

Solutia este evidenta – sa dormim mai mult. Dar cum sa o facem, mai ales daca avem probleme in a adormi?

Primul lucru la care trebuie “lucrat” e stresul. O persoana stresata nu doar ca adoarme foarte greu, dar va avea si un somn mai putin odihnitor. Solutia evidenta e sa reducem stresul din viata noastra.

Al doilea lucru de care trebuie sa avem grija e consumul de substante stimulante, in principal cofeina. Daca adormim greu, ar trebui sa evitam cofeina dupa amiaza, fie ca ea provine din cafea, ceai sau din ciocolata sau sucuri carbogazoase.

Si exercitiile fizice au rolul lor – facute pe parcursul zilei, grabesc instalarea starii de somn. Nu sunt recomandate chiar inainte de culcare insa, intrucat ne pot impiedica sa adormim.

In fine, dieta e si ea una importanta. Daca mancam sanatos, cu mese care au cantitati echilibrate de hrana, somnul vine mult mai usor. Ultima masa a zilei e si cea mai importanta – ea nu trebuie sa fie mare si nici sa contina mancaruri “grele”.

 Demoiselle

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.