Rezultate pozitive in proiectul care vizeaza integrarea a 50 de copii cu tulburari comportamentale

Home » Stiri » Comunicate de presa » Rezultate pozitive in proiectul care vizeaza integrarea a 50 de copii cu tulburari comportamentale
Decrease Font Size Increase Font Size Marime text Tipareste pagina

Prescolari si scolari cu autism, pregatiti pentru integrarea în sistemul scolar din Romania printr-un program educational derulat de ATCA

ATCA (Asociatia de Terapie Comportamentala Aplicata), cu sustinerea Telus Romania, a înregistrat deja rezultate pozitive în proiectul demarat în luna septembrie care vizeaza integrarea a 50 de copii cu tulburari comportamentale si din spectrul autist în sistemul educational de masa. Terapeutii implicati în program au monitorizat progresele copiilor pe baza fiselor de evaluare, iar educatorii si profesorii din institutiile unde cei mici urmeaza cursurile au transmis, la randul lor, feedback pozitiv în acest sens.

În cadrul proiectului sunt înscrisi copii între 3 si 12 ani, care lucreaza deja individual cu terapeutii ATCA. Modulele derulate pana la acest moment au vizat deprinderea unor abilitati sociale de baza precum: prezentarea personala în fata colectivului si modalitati de a interactiona cu colegii de clasa, jocuri simbolice, de rol, de echipa, interactive si practice, precum si scrierea la tabla si rezolvarea de exercitii matematice. Întalnirile de pana acum au vizat si tehnici de identificare a emotiilor celor din jur si de exprimare a celor proprii, însusirea de reguli sociale (de la formulele de salut adecvate, la reguli de joc în grup), dar si dobandirea de cunostinte generale (despre animale, fructe si legume, meserii, calendar si anotimpuri, notiuni opuse si asocieri).

La randul lor, parintii au fost implicati în activitati împreuna cu copiii. Au participat la jocuri, la activitatile didactice, iar cei mici au învatat notiuni despre spatiul personal si despre persoanele alaturi de care pot fi în siguranta (familie, prieteni, educatori).

Structura sedintelor de socializare pentru copiii prescolari a cuprins: activitati în semicerc, jocuri structurate (distractive/ educative), lucrul pe baza de fise adaptate curricular pentru asimilarea si întelegerea conceptelor de baza si a celor abstracte, jocuri libere si activitati practice.

“Pentru grupa prescolarilor, activitatile în semincerc au fost cele mai provocatoare pentru ca am încercat sa acoperim toate palierele de dezvoltare si sa corectam toate comportamentele neadecvate din cadrul activitatilor sesizate atat de terapeute, cat si de educatoare. Prin jocurile structurate urmarim îmbunatatirea abilitatilor de socializare, cum ar fi: urmez si respect instructiunile jocului, sunt atent la partenerul de joaca, îmi astept randul, ma bucur cand castig, învat sa pierd. Fisele pentru îmbunatatirea abilitatilor matematice, lingvistice, logicii si perspicacitatii, atentiei au fost extrase din caietele de activitati care se folosesc la gradinite, dar am folosit si unele personalizate în functie de nevoile particulare ale copiilor.

            În cadrul jocului liber, copiii sunt lasati sa se joace singuri, dar sunt ajutati atunci cand este nevoie sa initieze un joc, sa aiba o tonalitate corespunzatoare, sa nu paraseasca jocul înainte de finalizarea acestuia, sa ramana activi în cadrul locului, sa generalizeze toate abilitatile pe care le învata în cadrul jocului strucurat”, a declarat Valentina Popa, terapeuta care coordoneaza grupele de prescolari din cadrul proiectului ATCA de integrare educationala.

 

Fiecare dintre copii este evaluat la începutul programului, pe parcursul si la finalul acestuia, în urma monitorizarii fiind facute recomandari individualizate pentru parinti, respectiv profesori pentru îmbunatatirea lucrului cu fiecare dintre acestia.

Conform unui studiu al ANPDCA (Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie) din 2015, în învatamantul de masa sunt integrati 23.773 de copii cu dizabilitati, în învatamantul special -14.859, iar la domiciliu sunt scolarizati alti 1.083 de copii, în total 39.715 fiind încadrati în învatamant. Astfel, ponderea medie a copiilor cu dizabilitati, scolarizati pe ciclurile de învatamant prescolar, primar, gimnazial si liceal din învatamantul de masa este de 36%. Din pacate, la acest moment nu exista o statistica oficiala privind numarul copiilor cu dizabilitati specifice spectrului autist.

În ultimii 9 ani, terapeutii ATCA au consiliat peste 1.000 de cadre didactice si parinti prin intermediul a zeci de tipuri de programe menite sa faciliteze interactiunile cu copiii cu tulburari din spectrul autist.

 

Despre ATCA

Înfiintata în 2008, ATCA – Asociatia de Terapie Comportamentala Aplicata a devenit un standard profesional prin rezultatele remarcabile în programele de interventie pentru copiii cu tulburari comportamentale si din spectrul autist si s-a specializat în domeniul de formare a terapeutilor ABA (Applied Behavior Analysis) din Romania. Misiunea ATCA este de a sprijini prin terapie specializata (1:1) recuperarea copiilor care sufera de tulburari comportamentale de nivel mediu (ADHD si ADD) sau sever (Autism) si de a oferi cursuri de formare, metodologii si instrumente actuale, dovedite stiintific ca fiind cele mai eficiente în îndrumarea si managementul tulburarilor de comportament. Cursurile de formare se adreseaza tuturor celor implicati în dezvoltarea copiilor atipici: parinti, profesori, educatori si terapeuti.

 Demoiselle

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.